torsdag 20 november 2008

Idag är det dagen D i Dubai.

Atlantis invigs och det med pompa och ståt. Idag får Dubai verkligen briljera med sin strävan i att alltid ligga i världsklass. Det ska vara den mest påkostade privatfesten någonsin, budgeten för festligheterna sägs ligga på 192 Mkr. Kylie Minogue är speciellt influgen för att uppträda i 60 min och för det uppges att hon får 24 Mkr. Det är 2.000 gäster inbjudna och dom bjuds på ett gigantiskt fyrverkeri, bara detta beräknas kosta ca 36 Mkr.
Dom provsköt lite igår medan vi satt och åt middag på vår Beachrestaurang – det var annat än Vattenfestivalens fyrsprakerier det.

Atlantis reser sig som ett modernt rosa sagoslott längst ut på Palm Jumeirah. Alla vi som bor på Palmen har fått mycket strikta regler hur vi ska kunna röra oss in och ut under detta dygn. Efter kl: 16.00 är det avspärrat och endast gäster eller de med speciella boendepasserkort + leg + pass + lgh leg får komma in. Sheikh Khalifa (Presidenten av UAE) kommer med hela sin familj samt Sheikh Mohammed (Vice President) han har för övrigt 19 barn och 50 barnbarn. Ja, bara kungafamiljen rymmer ju större delen av festen. Jag skulle såååå himla gärna var en av gästerna men det är det bara att drömma om.

Igår var vi i Satwa igen för att prova våra skräddarsydda kläder. Vi stannade till på en av gaturestaurangerna för middag. På menyn fanns fårhjärna och den serverades i mitten med pommes frites och råa grönsaker. Såg absolut inte gott ut.

På vägen dit var det en hetsig kille som låg bakom oss i kön. Eftersom det var gröngubbe stannande jag så att de gående kunde passera. Då blev han galen och tutade som en idiot, blinkade med ljusen och viftade med händerna. Sen svängde han runt mig och gasade på. Jag blev vansinnig och körde upp bredvid honom och vevade ner rutan och frågade vad fan han höll på med. Alltså han skrek något till mig som jag inte kunde uppfatta för han var så upphetsad. Men han avslutade med FUCK YOU !!! och gjorde ett så fint fuck off-tecken. Jag har blivit varnad att INTE göra det tecknet i detta land, då kan man åka i fängelse. Speciellt om man gör det till fel person, en lokal eller högt uppsatt. Det går lätt att se på bilens nummerplåt. Är det ett långt nummer är den en fin person och denna hade 4320 = rätt lågt. Vilket innebär att vi och alla andra faktiskt låter de lägre numrera göra lite som dom vill. För alla är rädda att bli bötfällda eller slängda i finkan. Man kan aldrig vinna mot en locale eller höghet, det är sånt som är det värsta i detta land.

Vi 22-tiden ska Ola och jag gå ner till stranden och beställa lite mat inför detta ENORMA FYRVERKERI som ska vara större än invigningen av OS.
Detta får bara inte missas !
/Hej.

1 kommentar:

Anonym sa...

Passa dig Anna, var inte för tuff rätt vad det är åker du på en nit, var försiktig och låt idioterna passera obemärkt. M