lördag 1 november 2008

Fabrics & Tailoring

Igår kväll hade jag och Carolina bestämt att vi alla fyra skulle åka in till Satwa (den äldre delen av Dubai) för att äta på en riktig indier och att försöka hitta en bra tygaffär och en skräddare. Vi kom iväg i skaplig tid eftersom både Adam & Ola kunde sluta lite tidigare. Det var ju fredagskväll vilket innebär helg och halabalo på gatorna. Från Moskén ljöd den vanliga bräckliga sången, från de olika gaturestaurangerna doftade det nygrillad kyckling och biltutorna fungerar = allt är som det ska. Vi gick in i första bästa tygaffär bara för att ta en titt men det visade sig visst att de hade väldigt fina tyger och bjöd på mangojos och vatten. Här stannade vi en stund och botaniserade bland alla silk, bomull och nylontyger. Ola blev lite intresserad av de ”skandinaviska bomullsskjorts tygerna” och började planera för eventuella kombinationer. Adam höll på att avlida av tråkighet så vi kände att detta fick Ola och jag ta imorgon själva då det finns gott om tid. Vilket vi förvisso hade nu men jaja….
Vi spatserade vidare och tittade in och ut i olika roliga och konstiga affärer. Efter ett tag ville vi äta middag och det blev på RIVA en indisk gaturestaurang som skulle vara bra. -Ååååå Guuuuuuuuuud så bra den var!!! Vi åt alla slags olika grytröror med bröd och lassi (en dryck bestående av yoghurt, vatten, salt och kryddor). Jag bet till på en grön chili som jag trodde var en paprika –det brann i min mun och det ville aldrig stoppa utan bara växte så att det till slut kändes som om jag bara hade ett stort hål till mun. Inte ens Lassin hjälpte. På vägen hem i ett gathörn bakade det bröd och vi kunde ju inte bara går förbi utan att köpa ett paket. Se själv - ja de var lika ljuvliga som de ser ut. - Mums.

Idag lördag har Ola och jag haft världens mysigaste dag. Vi började med frukost hemma, bestående av Olas franska inköpta salami, vårt bröd från gårdagen, thé med färsk ingefära samt en fruktdrink som jag mixade av kiwi, banan, granatäpple och apelsinjos.
Därefter plockade vi fram de plagg ur garderoben som vi ville göra kopior utav. Ola tog sin kostym, ett par linne byxor och en skjorta. Jag tog en kort jacka och en klänning. Vi åkte först ner till Marina Walk för att hämta upp Olas körkort som nu var klart och hämtade upp en is latte på Starbucks som alla sitter och sörplar på i bilarna. På vägen in mot Satwa körde vi förbi Dubai Offshore Sailing Club där Ola vill bli medlem för att kunna mönstra på under helgerna när han inte jobbar. Han vill liksom ha en hobby utanför jobbet vilket man verkligen kan förstå. Det var en rätt liten klubb men sådär lagom ruffig med en gammal räv som ägare. Kan nog bli bra. Han skrev iaf upp sig på listan och ska nu lämna in ansökningshandlingar - mycket seriös hantering.

Väl i Satwa gick vi raka vägen in till vår nya tygaffär och började välja och vraka, nästan lite hysteriskt från bådas håll. Vi blev nog båda lite upphetsade över hur mycket man kan göra och hur pass billigt det ändå är. Vi var där i över 2 timmar och hade 4 involverade säljare runt oss hela tiden. De bjöd på mangojos, söta karameller och vatten medan vi röjde bland alla tyger. Det blev massa nya klädesplagg för oss båda och vi ska tillbaka om en vecka och prova så allt är rätt måttat och till vår belåtenhet. -Å jag kan knapp vänta så kul är det.
Sen gick vi ner längs gatan och hittade ett härligt stället på gatan som vi beställde en helgrillad kyckling, kryddigt ris och vitlökssås. Jag tog en hel kokosnöt och drack och Ola en Lemonad. Saven från nöten ska tydligen var oerhört bra för alla slags krämpor så eftersom moskitos verkligen verkar tycka om mig här och de ger mig så snygga sår på benen, tog även lite kokosnötssav på dom också.


- I just Love this !
/ By

Inga kommentarer: